zaterdag 20 februari 2016

Rode tent 19 maart 2016



Thema: Lente


Het is bijna lente!  De nachten zijn langer, de sneeuwklokjes zijn al uitgekomen en voorzichtig maar duidelijk komt de natuur weer tot leven. Wat doet dat met jouw lijf?

Bij wassende maan (bijna Volle Maan!) zullen we het in deze Rode Tent hebben over deze kiemende energie. Wat wil je uitzetten voor dit jaar? Door los te laten en je ontspannen krijg je weer ruimte voor nieuwe dingen, nieuwe projecten, nieuwe wensen die zijn opgeborreld in de stille tijd die nu achter ons ligt. Waar kijk jij naar uit? Een andere manier om te kijken naar deze periode is balans. Ben jij in balans? Zorg je goed voor jezelf?

Kom naar de Rode Tent Bollenstreek om samen met andere vrouwen te delen, te luisteren, samen te zijn en te zingen. We zullen ook een ritueel voor het nieuwe begin doen.
Neem iets lekkers mee voor bij de thee. Warme sokken zijn ook handig
Wij zorgen voor de thee : )

dress code: als je wilt, kleed of omkleed je met iets roods. Deze kleur staat voor de baarmoeder en de warmte en veiligheid van de tent. Alle kleurschakeringen van rood, oranje, roze, paars, violet, bordeaux, cerise of  framboise of een combinatie daarvan eren het vrouwelijke in ons. Voel je vrij, niets moet : ).

Je bent van harte welkom, alleen, met je vriendinnen, zusters, dochters en moeders om te komen.
  

Hoedsters: Lida van de Water en Sandra Warmerdam
tijd: van 13 uur tot 16 uur
Bijdrage: 15 euro (voor huur & onkosten)
(voorlopige) locatie: adres bij opgave (bij station Heemstede-Aerdenhout)
Aanmelden: Lida van de Water (lidavandewater@online.nl) of Sandra Warmerdam (sandrawarmerdam@hetnet.nl) of via 06-25508576

Lida: “Ik had de Rode Tent al een tijdje ‘gespot’ op Facebook maar door een drukke studie was het maar niet van een bezoek gekomen. Ik bezocht een tijd later een Rode Tent in Den Haag en toen, dichterbij mij, in Leiden. Ik voelde een krachtige energie en vibratie en een ontroering doordat ik weer met vrouwen in een cirkel samen was. Het bracht me terug naar de tijd van de vrouwencirkels, aan het begin van de vrouwenbeweging hier in Nederland. Natuurlijk had ik het boek De Rode Tent van Anita Diamant gelezen, wat vrouwen in Amerika heeft geïnspireerd om de vrouwencirkels nieuw leven in te blazen. In mijn streek was er nog geen Rode Tent; ik wist meteen: dit wil ik gaan doen! Samen met Sandra hebben we een (voorlopige) locatie gezocht en zijn we gestart. “


WELKOM DOCHTER, MOEDER, GROOTMOEDER


Een Rode Tent is een plek waar vrouwen samen kunnen zijn, waar we onder elkaar zijn, kunnen praten met elkaar, lachen met elkaar, stil zijn met elkaar en kunnen uitrusten. Een plek voor dochters, moeders en grootmoeders. Een veilige en warme plek waar we kunnen landen en in samenzijn onze verhalen kunnen vertellen en luisteren naar elkaar. Verhalen over ons leven, ons vrouw zijn. Waar we elkaar kunnen inspireren en waar we weten: we zijn niet alleen. We zijn er voor elkaar. Delen met elkaar geeft vreugde en kracht. Een Rode tent is als een warme baarmoeder waar je je in veiligheid en geborgenheid kan opladen. Waar je kan optspannen. Niets hoeft. We drinken thee en delen lekkere hapjes met elkaar. Je bent welkom alleen of met je vriendin, zusje, moeder of grootmoeder!
We willen de verbinding terugbrengen tussen ons vrouwen, iets wat bestond en wat we zijn verloren. Vrouwen zorgden voor elkaar en dat willen we in ere herstellen.
We zijn onderdeel van een wereldwijd netwerk.

Moeder Maan


Er is een duidelijke relatie tussen ons lichaam en hoe we ons voelen, en de maan. De maan heeft naast invloed  op eb en vloed van de zeeën ook invloed op de groei van de gewassen. Mensen reageren op de maan omdat we voor 70 tot 80% uit water bestaan. Ook heeft de maan invloed op de maandelijkse cyclus van de vrouw.
Door onze drukke levens in de stad zijn we ver verwijderd van de natuur en van het gewaarworden van de natuur in ons. In de Rode Tent willen we dit bewust zijn weer in ere herstellen.
Rode Tenten worden meestal georganiseerd rond de Nieuwe Maan, in navolging van de vrouwen in het boek van Anita Diamant, die tijdens deze 'donkere maan' samen tijd doorbrachten in een speciale tent tijdens hun menstruatie – hun maanstonden – en ook om daar te bevallen.
Wij menstrueren niet meer gezamenlijk hoewel we in de Rode Tent en in de godinnenbeweging veel eerbeid hebben voor de speciale maanstanden van Volle Maan en Nieuwe Maan. Voor ons is de Rode Tent een plek waar we ons vrouw-zijn eren, in alle fasen van ons leven. Daar hoort menstruatie bij maar ook alle andere aspecten van ons leven. 


Het vaste tijdstip is voor ons niet onverbrekelijk verbonden met Volle of Nieuwe Maan. Elke maanstand heeft ons iets te zeggen, want het geeft ons ritme aan. Een ritme dat bij ons in de Lage Landen bij de zee toch zeker ook verbonden is met de seizoenen die wij zo bewust meemaken. Onze bijeenkomsten vinden ook zeker plaats bij Volle Maan en op deze manier en in onze gezamenlijke intentie zijn wij verbonden met alle vrouwen in de Rode Tent, waar ook ter wereld.
Waar het om gaat is dat wij vrouwen weer leren luisteren naar het natuurlijke ritme in ons zelf. En dat weer opeisen, om te beginnen door te luisteren naar ons lichaam en daar met respect mee om te gaan. Daar hebben we de hulp en liefdevolle ruimte van andere vrouwen bij nodig.

Hoedsters


Lida van de Water is priesteres van de Godin, trainer en docent Godsdienst & Levensbeschouwing. Ze is tevens bestuurslid van Academie PanSophia.

In 2002 zette zij haar eerste bewuste stappen op het spirituele pad. Dit was thuiskomen en opende de weg naar meer verdieping. In 2004 maakte ze kennis met de Godinnentempel in Hillegom die toen nog maar net was gestart met haar ceremonies en activiteiten. Voor Lida viel alles op haar plaats. Haar slogan werd: ‘ik zeg godin en ik besta. Als een spiegel waarin ik mezelf eindelijk zie in al mijn glorie. ‘

Lida is jarenlang verbonden geweest aan De Nederlandse Godinnentempel. Ze heeft er verschillende trainingen, workshops en cursussen meebegeleid, zoals de Driedaagse Intensive, de Brighid retraite in Noorbeek en haar eigen training “Weef je Web en Weef je Kracht”. Ook werkte ze mee aan de Godinnenconferenties. Ze heeft meer dan 25 jaar ervaring in het onderwijs en jarenlange ervaring met het begeleiden van groepen.

Werken met vrouwen in cirkels is de kern van haar passie; het is voor haar een ode aan de godin om vrouwen met en aan elkaar te laten leren en groeien.

Vanuit haar spirituele bewogenheid werkt ze mee aan een samenleving die meer in balans is, door de vrouwelijke spiritualiteit de plaats te geven die haar toebehoort.




Sandra Warmerdam, Priesteres van de Godin. Mijn opleidingen heb ik gevolgd in Glastonbury / Avalon. Na een leven van voorbereiding op het Priesteressenschap heb ik in 2000 de stap genomen om in Avalon mijn werkelijke inwijding te gaan doen en weer het pad als Priesteres te volgen. De Godin of Vrouwelijke God is altijd de leidraad in mijn leven geweest. Ik zocht Haar in alles waar ik mee bezig was. In Avalon/Glastonbury viel alles samen. Ik kon niet anders als Haar pad hier in Nederland te volgen om de Godin in mijn eigen land helpen terug te brengen.

In 2003 was ik medeoprichster van de Godinnentempel in Hillegom. Daar ben ik in 2004 begonnen met de overdracht van mijn kennis en ervaringen. Vanuit mijn kern geef ik door aan allen die geïnteresseerd zijn. Ik deel en laat jullie zelf je weg zoeken. Want ieders pad is Haar unieke tocht naar de Godin in jezelf.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten