Graag stel ik me voor.
Jeugdervaringen
Als jong meisje ervaarde ik, met pijn in mijn ziel, dat men
mij niet zag als het mensenkind dat ik was maar als meisje, waardoor er anders
naar mij werd gekeken dan naar een jongen. Het maakte een woede in mij los die
als een rode draad door mijn leven heeft gelopen. Ik zocht in de grote
Bijbelboeken die wij thuis hadden (met prenten van Gustave Doré) naar vrouwen
die voor mij een voorbeeld konden zijn. Ik vond ze niet. Wel staarde ik lang
naar de prent waarop Doré de kindermoord van Bethlehem had uitgebeeld, ik zag
de wanhopige moeders, de dode kinderen, de zwaarden en de gezichten van de
soldaten.
Sommige beelden maken een onuitwisbare indruk. Ik had veel moeite met
de hypocrisie. In de kerk, op school, bij de buren. Toen ik 12 jaar was,
weigerde ik nog langer naar de kerk te gaan. Het was een kleine crisis in het
gezin. Op mijn 16e las ik Germaine Greer, ‘de vrouw als eunuch’. Het was de
bijbel voor mij. Ik was niet alleen.
Die ongelijke behandeling heeft altijd deel uitgemaakt van
hoe ik me voelde en hoe ik me gewaardeerd voelde. Eenmaal volwassen was ik een
feministe. Jaren later kwam de spiritualiteit in mijn leven. Ik begreep waarom
ik mij als kind altijd zo goed voelde, buiten in de natuur. Er ontvouwde zich
een pad. Via een training Celtic Cerridwen Healing en een cursus intuïtieve
ontwikkeling kwam in 2013 de Godinnentempel op mijn pad. Zoals bij zovele
vrouwen voelde het als thuiskomen.
Voor mij viel alles op haar plaats; ik
besefte: “Ik zeg godin en ik besta. Je kunt in een spiegel kijken en jezelf
eindelijk zien in al je glorie als vrouw”.
Mijn motto is dan ook: “En wáár zijn de vrouwen?”. Kijken vanuit het
besef dat history veelal betekent dat er geen herstory is. Beseffen dat alles
vanuit een male gaze – term die ik van Karin Haanappel heb geleerd, wordt bekeken en beschreven,
een subtiele maar sterk verankerde (onder)stroom in onze cultuur – en niet
alleen de westerse cultuur!
Priesteres
Ik was er zo’n beetje vanaf het begin bij betrokken, bij wat
zou uitgroeien tot De Nederlandse Godinnentempel in Hillegom. We vierden de
ceremonies van het Jaarwiel, gaven trainingen en cursussen. Vele vrouwen en ik volgden
de opleiding tot priesteres van de Godin. We organiseerden ook de
GodinnenConferenties op Athanor in Lochem. Daar maakten we in 2007 kennis met
Annine van der Meer, haar eerste boek moest nog uitkomen. We hebben meegewiegd
met de oprichting van de Academie. Ik heb de basiscursus gevolgd en was
bestuurslid van 2012 tot 2016.
In de Godinnentempel volgde ik de Inwijdingsweg tot
priesteres van de Godin in het land van Holle en later tot priesteres van
Brigit Brigida. In die rol heb ik in de tempel jarenlang ceremonies gevierd met
andere priesteressen; ik gaf er trainingen en workshops. Ik begeleidde de
weekendretraite van Brigida in Noorbeek (mee). Ik geef al jaren de workshop
Maria, Universele Vrouwe. Laura Wetselaar en ik geven de workshop Maria
Magdalena, Vrouwe van Transformatie. Zelf bied ik ook de schrijfcursus Helend
Schrijven, een speelse manier om je gevoelens aan het papier toe te vertrouwen.
Ik draag het Wiel van de Godin uit om Haar zo opnieuw in het
landschap van de Lage Landen op te roepen en Haar energie terug te brengen.
Haar te noemen in haar vele namen als Freya, Nerthus, Wilbet, Anbet en Barbet,
Ostara, Holle, Brigida – en AnnaNehalennia - zodat ze opnieuw in onze harten
ontwaakt en wij een samenleving gaan creëren waar het vrouwelijke en het
mannelijke in ons allemaal volwaardig en gelijkwaardig tot uiting mogen komen.
Een samenleving die meer in balans is, door de vrouwelijke spiritualiteit de
plaats te geven die haar toebehoort.
Bij dit alles voel ik mij gedragen door Godin. Ik maak me
sterk voor een intuïtieve thealogie en deasophie, beiden overigens
wetenschappelijke disciplines.
Avenahar
Ik kwam deze prachtige naam tegen in het boek van Gillespie,
Auriane, dochter van het licht. Het resoneerde onmiddellijk in mij. Wat een
prachtige naam! Avenahar komt van Avena = haver. Mogelijk betekent Avenahar
havervlokje. Avenahar, dochter van Auriane, heeft het Gezicht en wordt
priesteres van de Godin. Avanahar is voor mij een passende naam als priesteres
in de Germaanse/Keltische traditie van het land waar ik ben geboren en woon: de
Lage Landen bij de zee. Ik voel me in deze
‘dochter van Freya’. Deze Godin neemt een belangrijke plaats in mijn
leven in.
Sacrale spiritualiteit
Ik volg mijn hart. Ik zie mezelf in mijn rol van priesteres van
de Godin als ‘spiritueel vroedvrouw’ - een term van Saskia de Bruin; een
bezinningswerker. Vanuit mijn betrokkenheid met vrouwelijke spiritualiteit wil
ik een bijdrage leveren aan een nieuwe balans in de samenleving waarbij de
vrouwelijke yang en de mannelijke yin, het ontvangende, zorgzame in vrouwen én
mannen samen met het actieve, gerichte in mannen én vrouwen worden erkend en
geleefd. Ik zie mezelf als een Fraediar
– term die Marion Brigantia heeft ingebracht, als priesteres die haar bijdrage levert aan vrede
en harmonie. Heling en transformatie
zijn voor mij bij al deze initiatieven belangrijke thema’s.
De Rode Tent Bollenstreek
In 2016 heb ik samen met Sandra Warmerdam de Rode Tent Bollenstreek
opgericht. Wij hoeden deze tent alweer een aantal jaren. Werken met vrouwen in cirkels is voor mij een
ode aan de Godin. Onszelf opnieuw in onze kracht zetten is mijn passie.
Onderwijs.
Ik ben nog voor de helft van de tijd werkzaam in het onderwijs.
Begonnen in het niet-reguliere, niet diplomagerichte tweedekans onderwijs voor
volwassenen met weinig tot geen vooropleiding, waar ik 18 jaar met passie heb
gewerkt, geef ik sinds 2016 les in het middelbaar beroepsonderwijs. Ik heb
inmiddels meer dan 25 jaar ervaring in het onderwijs. Ik heb binnen het
onderwijs tevens als trainer en coach gewerkt en heb nog in 2015 mijn
bevoegdheid tot docent Godsdienst & Levensbeschouwing gehaald. Ik geef o.a.
les in Burgerschap en Nederlands.
Maria, de verborgen Godin
Ik geef al jaren een workshop rond Maria, waar in ik mensen meeneem op een persoonlijke reis om zo Maria te ervaren in de facetten van het levenswiel. Voor mij is Maria de verborgen Godin in het christendom en op deze manier van evenveel waarde als de godinnen die op mijn pad gekomen zijn. Zij is de Universele Vrouwe. In Haar erken ik Maria Magdalena, door de Romeinse kerk verketterd waarbij haar aspecten zijn opgegaan in Maria de Moeder. Zij is de Vrouwe van alle Volkeren en in haar zijn alle Godinnen van altijd en overal verenigd. Ook de donkere Godin, de Wijze Oude Vrouw is als de Zwarte Madonna aanwezig in Maria.
Laura Wetselaar en ik geven samen de workshop Maria Magdalena - Vrouwe van Transformatie. Kijk voor meer informatie hier op mijn website.
Reis je mee?
Ik hoop je te ontmoeten in de Rode Tent, op de workshop Maria of op een van mijn andere activiteiten.
In Liefde, Licht en Lach
Avenahar, dochter van Freya
(Lida van de Water)
http://www.saskiadebruin.nl/
www.pansophia.nl
I
Geen opmerkingen:
Een reactie posten